Tankar om jakt

Tänkte först skriva ett argt inlägg men vet ärligt talat inte om jag orkar. Kom nyss hem och klämde i mig lunch och för fort så klart eftersom jag inte ätit sen tidigt imorse. Nu mår jag illa och är mätt som den gris jag är. Den lilla energi jag har bör jag lägga på nåt annat än att skriva negativa blogginlägg men shit the same here it comes! Samtidigt som jag klämde i mig lunch så läste jag gårdagens krillepost. Läste en insändare om vargjakt. Och ni vet ju att det här är ett ämne som kan få igång mig. Insändarskribenten skrev iaf att det var för många vargar nu eftersom dom inte riktigt har koll på stammen längre och det kan finnas närmare 250 vargar och de finns ju bara i ett fåtal län. Därför är det dags att börja lyssna på jägarna. Man ska tillåta jakt samt lära upp jägarna hur dom ska jaga på rätt sätt. För jakt med helikopter var inte att föredra det blir så många känslor eller reaktioner då tror jag hon skrev. Det är väl typ det hon och jag är överens om. Jag tycker givetvis inte att vi ska jaga varg överhuvudtaget. Men hon menade att alla stackars jägare som mister sina hundar och alla stackars barn som bor långt ifrån andra och kanske får stå och vänta på bussen länge och så där. Frågan jag ställer mig är, när har en varg attackerat en människa i Sverige överhuvudtaget? Kollade just upp detta och ingen människa har dödats av varg i Sverige sen 1821. Och det här med jakthundarna. Visst är det hemskt att jakthundar dödas av varg absolut det är hemskt så klart. Men är man i skogen så är man på djurens domäner och då får man dock räkna med en sån sak även fast det är fruktansvärt. Vi människor vi våldtar, mördar och gud vet allt men det är ingen som går och avrättar oss för det även fast det i vissa fall kanske skulle behövas. Sen läser jag vidare om björn och att det varit en lyckad björnjakt. Av 233 björnar som naturvårdsverket tilldelat jägarna att skjuta så har 194 skjutits. Jag blir så ledsen när jag läser om sånt här. Jag som inte ens tycker att man ska skjuta älgar i Sverige.

Annars så tillbringar jag stor del av mina dagar i skolan. Har en massa uppgifter framför mig så det kommer bli riktigt tufft framöver ett antal böcker ska läsas, sen ska det räknas matte. Ska göra två undersökningar i skolan och skriva om, sen ett stort grupparbete samt läsa en bok i grupp och redovisa om samt en mattetenta och allt detta inom en månad. Kommer inte blir roligt direkt men sånt är livet.

Lite roligare saker att se fram emot är långhelg, har sista skoldagen denna vecka imorgon sen är jag ledig. Ska umgås med familjen och träffa tjejerna eftersom Charlie fyller år på fredag. Ska bli roligt att träffa alla på en gång för en gångs skull. Träffar ju alla av dom enskilt då och då skulle inte vilja ha det på nåt annat sätt. Vänner är riktigt viktigt. Visst har jag min familj som jag spenderar min tid med men jag har tid för mina vänner med, det handlar om att prioritera. Pratade med en gammal kompis här om dagen och den personen hade mått dåligt ett tag och ville ha kontakt med sina gamla vänner och var ångerfull över att han inte hade hört av sig till sina kompisar mer för nu kände han sig väldigt ensam. Jag tycker så klart synd om honom men jag tror att det lätt blir så. Därför är det viktigt att vårda sina relationer med olika människor.

Vill tillägga att det fortfarande känns väldigt skönt att komma hem när till ett rent hem med plockad disk och tvätt. Allt är liksom redan klart eller förberett det är härligt vill jag lova. Kim är rar och busig. Igår fick jag nog och kastade vatten på honom. Men det hade han förtjänat haha. Det här lät nog värre än vad det är, men jag gav igen på det viset. Han är kul och vi har kul tillsammans♥

Nu ska jag krama barnen och börja plugga lite. Ha det gott!

Kommentarer
Postat av: Sara

Håller med dig om jakt. Är det djuren eller människan som har rätt till naturen kan man ju undra! Tycker att det är rätt att skjuta om det är så att björnar eller farliga vilda djur blir schitzofrena och ger sig in i samhällen bland folk. Jag läste in det där om björnarna häromkvällen så jag läste det oxå.



Då har du kanske sett mig i höla-tidningen då! jag figurerar lite här och där. Den där bilden har varit med både i Karlskogatidningen, Arvika nyheter, säffletidningen och nu NKP.



Kram o ha en bra dag

2008-11-11 @ 14:21:58
Postat av: Jenny

Vårda vännerna och sluta döda för skojs skull! Hatar jakt över huvud taget. Varför ska djuren alltid böja sig för oss? Helvete, blir så arg!

2008-11-11 @ 15:29:12
URL: http://bernadine.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0