Sträng?

Läste just en blogg som hade ett inlägg som handlade om svärord och barn som svär. När jag då och då rannsakar mig själv som mamma så slår det mig att jag kanske är hård. Felix har börjat säga att jag och Kim är stränga. Iof säger han det när han inte får som han vill. Jag gillar att ha ordning på barnen och jag har en del regler för barnen. En sak är att vi inte använder några svärord här hemma. Jag vill inte att Felix ska svära (Alice är inte där än som tur är). Jag är lite allergisk mot svordomar jag tycker att det låter så fult när de kommer från barnen. Och när Felix kom hem och sa motherfucker som är ett populärt ord i skolan så satte jag genast stopp för det. Men seriöst en sjuåring som går runt och skriker motherfucker, så ska det ju inte vara. Och jag låter honom inte sitta framför datorn för länge, utan han får sitta ett tag sen får han hitta på annat oxå mellan varven. Sen är det inget småätande här hemma heller. Man äter när maten står på bordet och är man hungrig så kan man få ta en frukt mellan målen. Och är han törstig så dricker han vatten osv osv. Är jag hård? Jag försäker att ha regler för barnen men så klart är det mycket dom får göra oxå och jag skulle aldrig vara sträng bara för att. Man ska inte vara dum på det sättet. Utan det ska finnas anledning bakom en regel annars kan det ju kvitta. Och mycket kärlek framförallt det är viktigt. Det är vi iaf bra på. Igår låg vi hela familjen i en hög och busade (alla utom lilleman). Att ha roligt tillsammans är oxå mycket viktigt.

På tal om barnen så har jag nyss varit på utvecklingssamtal för Alice. Fick väl höra det jag trodde att jag skulle höra. Hon trotsar en del och är svår att avleda. Det här är såklart inget jag inte redan visste. Hon är hardcore Alice och det är jag stolt över. Hon är ett svårt barn om man nu får säga så. Hon kräver mer av mig som vuxen än en del andra. Men det är väldigt bra för henne, i långa loppet så kommer hon att bli en mycket trygg och tuff liten tjej. Brukar påminna mig själv om detta när jag har det jobbigt med henne. Mammas fina lilla tjej. Imorgon är det Felix tur. Då ska han få visa vad han gjort under året. Ska bli spännande. Kim åker hem vid lunch och är sen ledig till på måndag, härligt!

Lukas sover så jag ska passa på att plocka lite tvätt och disk. När han vaknat ska jag ner och hämta paket. Har beställt både doppresent och födelsedagspresent till Felix kompis. Tacka vet jag internet. Man behöver bara klicka för att handla, underbart!




Kommentarer
Postat av: Jeanette

du är inte alls sträng:-) jag tycker du är en skitbra mamma och det vet du. Alice kommer bli en riktigt go tjej när hon blir stor, hård som du skrev men med humor, det kommer man långt med. :-)

2010-05-11 @ 11:35:36
Postat av: Sara

Håller med Jeanette! regler behövs för en trygg uppväxt tror jag. Min moster har klagat på att hon hade för få regler när hon var liten. De andra barnen kändes så omhuldade och sånt upplevde hon.

2010-05-11 @ 20:04:51
Postat av: Anonym

tycker det låter vettigt och beundrar dig oxå - kan ju knappast vara lätt som en pannkaka att vara trebarnsmor å dra i alla tyglar samtidigt och på något sätt få in egentid i det. tycker du är en stjärna!

2010-05-11 @ 23:45:32
Postat av: Jenny

Du är inte för sträng! De regler som du tar upp är självklara saker. Det är så det ska vara. De som inte ha de reglerna hemma binder ris på egen rygg... Och försvårar för barnen framöver. Tror jag i alla fall.

2010-05-12 @ 09:45:00
Postat av: Maria

Jeanette: Tack gumman, du är så fantastiskt snäll vet du det!



Sara: Skönt att höra. Jag tror oxå på det faktiskt.



Anonym: Tack kära du, vilka fina ord tack! Försöker att få ihop pusslet att vara en bra mamma och samtidigt ha ett liv vid sidan av.



Jenny: Tack så mycket! Jag håller med dig fullt.

2010-05-13 @ 16:26:33
Postat av: charlie

anonym va visst jag ;) förlåt att jag missa mitt namn, det är så självklart från den här sidan. du ser ju här att du har stöd å bemöts av likasinniga åsikter så det är bara att köra på belöning. puss! ses på lördag!

2010-05-13 @ 21:35:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0