Grillpremiär och bitterfitta ang. vikarier

Idag har vi haft grillpremiär i huset. Kim tog fram grillen och grillade på garageuppfarten. Riktig gott var det! Gjorde en perfekt kladdkaka till efterrätt. Har aldrig gjort en så bra förut faktiskt. Lite vardagslyx så där, behövs för att pigga upp i tristessen. Men nej man ska inte äta sig lycklig haha. Jag är på bra humör och Lukas sover bra igen så jag hade en skön natt, underbart är vad det är! Annars är allt som vanligt, Alice däckade på soffan efter dagis och Felix var trött och sur som ättika. Blir alltid så efter ett långt lov, det är en omställning helt enkelt.

Idag tänkte jag ta upp det här med vikarier inom barnomsorgen. När det kommer till vikarier så finns det dom som är helt fantastiska och så finns det dem som man undrar vad de gör där. Barnen har väldigt många vikarier på sitt dagis/fritids. Nya varje dag känns det som. Och jag förstår att det inte är helt lätt att hoppa runt bland nya föräldrar, kollegor och barn det gör jag. Men vissa saker måste helt enkelt fungera. Jag har senaste tiden varit med om vikarier som inte hälsar (de går alltså åt ett annat håll när man kommer). De verkar inte ha förstått att det är ett serviceyrke! De tar inte emot barnen som kommer. Vill man prata med någon vuxen får man jaga dem. Idag sa en vikarie till mig att Alice inte gått på toan på hela dagen. Så nu får du en rolig kväll! Oj då sa jag och frågade sen Alice om hon inte kissat på hela dagen? Jo kissat har hon gjort men inte bajsat säger vikarien då. Aha säger jag, men bajsar räknar jag inte med att hon ska göra. Det gör hon i hemmets lugna vrå efter en del lactulos. Det kan givetvis inte denna vikarien veta ett dugg om. Men det är ändå en knepig replik. Alla barn bajsar väl inte på dagis dagligen. Det har hänt att Kim åkte och hämtat kidsen utan att någon ens tittat åt hans håll eller vinkat eller nåt. Han kunde lika gärna ha tagit mer fler barn utan att nån märkt nåt. Så ska det inte vara. Det är ingen jäkla fritidsgård. När jag jobbade i barnomsorgen och där jag hade min VFU hade vi alltid som regel att någon personal mötte upp varje förälder och barn. Man hälsade och välkomnade barnet och ville föräldrarna byta några ord med oss så fanns det plats för det. Men så är det inte tyvärr. Man har sagt att man ska berätta för alla vikarier hur det ska gå till varje morgon det kommer någon ny dit. Visst för all del. Men vad hände med att tänka själv? Vissa saker måste man informera om men det här med att visa upp sig och finnas där och se barnen det tycker jag folk ska inse själva att de ska göra. Annars tycker jag inte att man ska vara inskriven i vikariepoolen, de har ju ändå betalt för att jobba.

Jag är inte perfekt men det som gör mig bra på förskola är att jag är ett detaljfreak. Jag ser saker och jag ser människor! Jag ser barnen. Det är ofta jag som ser barn som håller på och kissar på sig, barn som grubblar och jag hör vad de säger och så. Jag har koll på dem det har jag. Sån har jag alltid varit. Missar inte en detalj. Barn förtjänar att bli sedda och hörda! I måndags var Felix där och berättade om sin fina legotvål han fått av en kompis. Jag såg på fröken att hon inte lyssnade, ja mm ja ni vet. Felix är ett barn som pratar öronen av en, han är precis som sin mamma, inte tyst en sekund med andra ord. Igår var det en kille som nyss fyllt år som ville berätta om sina paket han fått på morgonen. Han var uppspelt och lycklig och vad händer? Inte en själl tar emot, folk går bort. Ingen ser det här barnet. Så får det fan inte gå till!

Nu Fuskbyggarna!


Lukas var oxå trött igår


En till tröttis, eller två.


Kommentarer
Postat av: Anna

Håller med dig om vikarier. (Har även varit med om det som förälder)

När jag är ute på VFU sätter jag alltid upp en presbild med foto och info om vad jag är för filur.Sedan möter man upp på morgonen och presenterar sig för både barn och föräldrarna, helt självklart för mig.

Har inte skrivit in mig i vikariepoolen än, men när jag gör det så kommer jag köra med samma stil, dock inte en presbild kanske ;-)

Kram

2011-01-13 @ 09:43:17
URL: http://annaochlivet.blogspot.com/
Postat av: Maria

Hej Anna! Ja men visst är det så!? Jag har oxå erfarenheten som förälder. Det är viktigt att visa ett bra bemötande. Vända på klacken och gå liksom, är det så man tar emot barn? Haha låter bra det!



2011-01-14 @ 12:32:45
Postat av: zasata - en punk morsa.

Ah det där känner jag igen, tycker även det kan vara med ordinarie personal ofta, jag vill höra hur dagen har gått, hur barnen har ätit, om dom varit glada/ledsna osv, men man får verkligen tjata. visst det är stressigt med alla barnen.. men nej lite tid till föräldrar tack..

Min dotter har gått på dagis sen aug 09, hon har bajsat en gång på dagis, då var dagisfröken helt schokad och började prata om magsjuka, när vi pratade med dom dagen efter hade hon inte ens varit lös i magen, men dom trodde inte hon kunde bajsa.. jaja nu spåra jag ut, hej!

2011-01-15 @ 22:34:51
URL: http://zasata.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0