Höstlov

Nu höstlovet avklarat, iaf snart. Barnen har varit lediga med Kim hela veckan. Han har några pappadagar kvar för Lukas som brinner inne i februari när pojken fyller åtta år. Jag var ledig tors-fre och innan dess hade jag PKUdagar på jobbet så jag har knappt varit i barngrupp den här veckan. Väldigt lugnt med andra ord. Igår lekte barnen med kompisar och idag drog vi till Mariestad och åt på restaurang och konditori för att fira Dennis som fått nytt jobb. På vägen hem åkte vi förbi pappas grav och tände ett ljus.
 
Är ju som sagt inte världens bästa på att uppdatera här inne. Linda sa att det var dags igår när vi tog en lunch tillsammans på stan. Det hade stått Life is a struggle länge nu tyckte hon. Älskade Linda, det här inlägget är för dig. När vi ändå har Linda på tapeten så kan jag återigen nämna att jag är så otroligt glad för alla människor jag har runt omkring mig. Dem är verkligen bäst! Allt från familjemedlemmar, vänner till arbetskamrater. Mitt liv hade inte varit hälften så bra utan er i det. Min fina Matilda kanske ska flytta ifrån stan och mitt jobb i höst. Jag har redan börjat sörja. Tanken på att inte längre dela dagarna med henne gör att det känns tungt i bröstet. Men nu ska jag ändra inställning, istället för att sörja att hon kanske försvinner så kan jag njuta av tiden hon är här och göra det bästa av den. Sen hoppas jag givetvis att hon ändrar sig längs vägen. Men hon betyder verkligen så mycket för mig. Henne kan jag bitcha och waina om sånt jag inte orkar med på jobbet för att slippa att alla andra ska behöva lyssna på mitt gnäll. Vi lyssnar på varandras och det är väldigt befriande.
 
Jag och Kim har varit tillsammans i 20 år! Något vi fortfarande inte firat. Men varje dag med honom är som en vinst på lotto. Jag älskar den mannen så jag kan bli tokig!
 
Har börjat en kurs på jobbet som heter ICDP och handlar om vägledande samtal. Känns bra att få iaf lite fortbildning. Varit på bio i Storfors med facket. Varit på föreläsning om arbetsglädje och förmågan att tänka positivt. Efter det så gick jag och mina två kollegor ut och åt en härlig middag tillsammans.
Vi hade en fönsterförsäljare här, det skulle kosta runt 240 000 att byta alla fönster i huset. Det visade sig att vi tydligen har över 20 fönster i huset. Vi tackade nej med motiveringen att vi måste fixa köket först. En utgift i taget. På tal om utgifter så kollar jag redan nu på resor nästa vinter. Någonstans ska vi så är det bara. Det finns inget bättre än att resa. Just nu kollar jag Karibien, men Thailand är så mycket billigare så vi får väl se vad det blir.
 
Åkte på jordens magsjuka förra veckan med. Blev riktigt risig men det gick som tur var över fort och ingen annan drabbades som tur var. Men jag har inte varit så dålig sen 2010 då jag hade vinterkräksjukan.
 
Dexter är numera kastrerad. Vi passade även på att laga hans navelbråck. När vi köpte honom så uppdagades det att han hade ett litet navelbråck på sista veterinärbesiktningen. Vi fick erbjudande om att få tillbaka tingningsavgiften och häva köpet. För mig var detta inte ett alternativt då jag redan var så förälskad i honom, Men faktum kvarstod han hade en missbildning men jag läste på att det var smart att fixa bråcket när han ändå var sövd vid kastrering. Men hans veterinär trodde inte det skulle behövas. Men det valde vi att göra eller vi sade till veterinären att behövs det fixas så gör det. Och de valde att göra det. Det skulle vara billigare då med eftersom ett bråck inte går på försäkringen. Det kostade totalt 1390 för både fixning av bråck och kastrering. Som hittat om ni frågar mig. Så nu läker han våran lilla prins och vi tjänade på det hela eftersom vi fick honom 2000 kronor billigare också.
 
Kim jobbar med att sätta upp tak här hemma och torsdags tog vi oss en dag i Karlstad för att få lite inspiration till köket och för att bestämma exakt hur vi vill ha det då vi velat fram och tillbaka om vi ska ha kök i hela stora rummet eller bara i matrummet. Nu har vi bestämt oss och det blir bara i matrummet och jag får en köksö. Det är jag sjukt nöjd med! Vi behöver det med så vi får lite förvaring då det inte bli några överskåp. Tror det blir bra ändå.
 
Nu ska jag lägga mig på sägen och läsa en bok. Det är något jag snöat in på sista tiden. Läser ju annars mest i solen på sommaren annars men det är underbart att förlora sig i en bra bok. Sen blir det soffmys!
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ida

Föräldradagarna för Lukas kan ni ta ut ända tills han går ut ettan! 👍🏼☺️ Utdrag från försäkringskassans hemsida:

"Du kan ta ut föräldrapenning till och med den dag då ditt barn avslutat första året i grundskolan. Om ditt barn fyller 8 år efter skolavslutningen kan du ta ut föräldrapenning till och med den dagen barnet fyller 8 år."

Behöver ni inte "stressa" för att hinna ta ut dem till februari menar jag. :)
Hoppas hela familjen mår bra.
Kram
Ida

Svar: Jaså är det så? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Tack för infon! Nu tror jag förvisso att hans dagar snart är slut ändå. 😊
mariia

2017-11-04 @ 22:01:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0