Vänern runt på 5-6 dar!

Har haft det helt fantastiskt på min exkursion! Vi har gjort en massa skoj och jag har fått umgås med en massa underbara människor. Orkar dock inte skriva om det nu eller ladda upp bilder. Eller gör jag det?? Jo jag gör det shoot liksom!

Vi möttes upp på Karlstads station på onsdagsmorgonen och satte oss i tre olika minibussar och åkte till Åmål där fikade vi och tittade på en isbrytare. Åkte vidare ner mot Hoverud och Dalslands kanal där vi åt taco och thaibuffé man fick blanda som man ville. Sen hoppade vi på en båt och åkte slussbåt på Dalslands kanal i 3,5 timme och stannade på en ö eller ja och tittade på hällristningar

På kvällen fyllde Sanna år och vi åt middag och sjöng för henne sen begav vi oss ut på promenad och klättrade högt upp på ett berg utsikten var fenomenal

Sen gick vi och satte oss på en uteservering och hade det gott. Första natten sov vi på ett vandrarhem i Hoverud. På torsdagen åkte vi till Trollhättan och gick runt bland slussarna med guidning. Fick komma in på kontoret och se hur det ser ut när de öppnar och stänger slussar och öppnar broar och övervakar trafiken. Det var coolt!

Det kom in en stor båt och det var trångt i slussen, tror båten hade ett par centimeter på varje sida, helt otroligt egentligen.

Ann-Marie och Börje som går i klassen. Två helt underbara människor, skulle vilja adoptera dom som mormor och morfar.

På väg ut mot Hindens rev så körde våran buss in i bussen framför, vår buss var fin men så här såg det andra bussen ut efteråt. Alla i bussen sov så de fick rätt ont i sina nackar och en varsin rude awakening. Inte så kul, det här fick tjejen som krockade höra hela helgen, på skoj alltså. Shit happens liksom.

På Hindens rev var det fint men mycket skog och vi gick 1,2 mil fram och tillbaka för att se detta, inte riktigt värt promenaden men bra för motionen.

På eftermiddagen åkte vi till vårat nya sovställe, Läckö strandgård utanför Lidköping. Där bodde vi i två olika annex, och det var superfint. På kvällen blev det mat och sen bjöd vi ner andra huset på fest och snacks.

Så här såg det ut där vi bodde

Kvällsbad

Morgonen efter fyllde Jenni år och fick en fin kaka med ljus i av Sanna

Åkte till Vänermuseét i Lidköping och såg detta

Lunch i det gröna varje dag!

Sen åkte vi och kollade på utgrävningar, rätt coolt det med.

Åkte vidare till en slottsruin

Åkte och handlade och hem till nästa ställe som var Falkängen i Hällekis, bodde på en underbar anläggning väldigt pittoreskt och sött allting där.

Jag och Janet och Jessica lagade quornfärs i vårat lilla rum på två spisplattor eftersom köttgänget tog upp hela spisen i stora köket och sen fixade vi chokladpudding. Och här fick många av oss ett stort skratt. Jag lassade upp pudding åt mig själv samtidigt som jag pratade med en av killarna i köket och insåg inte hur mycket pudding jag hade lagt upp i min tallrik. Fick syn på det när jag kom ner till uteplatsen och insåg mitt misstag och skämdes och jäklar vad alla skrattade när jag berättade och visade min tallrik. Sen dök Gunilla upp med en pytteliten portion i en platsmugg och då kunde vi inte andas längre och tårarna sprutade.

Svaret är nej, jag åt inte upp allt, inte ens hälften haha.

På lördagen åkte vi ner till ett nerlagt stenhuggeri och kikade. Häftigt det med. Alla hjul snurrade när de satte på de uråldriga maskinerna. Tage som guidade oss var 88 år! Pigg som en mört och hörde hur bra som helst. Cool snubbe, helt klart en stark kandidat som adoptivfarfar.

Här avrättade dom kungen i Arnfilmen, de spelade in två veckor på denna plats.

Sen bytte han om och åkte till Arnbyn. Vi åkte till en riktigt trollskog och sen upp på stenbrottet i Kunnekulle och klättrade och letade efter fossiler. Jag fick med mig två stycken hem, men har inget öga för sånt där. Ser inte att det varit en bläckfisksarm eller en fisk. Försökte verkligen men det var svårt!

Sa ju att hon fick äta upp det under hela resan haha.

Lördagkvällen så grillade vi och gick sen till puben.

Älskade Börje beställde in knäckemackor på krogen haha.

Utanför Mariestad här finns det öring. På söndagen åkte vi till Sjötorp och jag och Janet blev hämtade av Kim och Alice. Alice skrattade och hurrade när hon såg mig. Älskade lilla unge! Åkte hem eftersom jag skulle till läkaren imorse. Efter läkare och labb så mötte jag upp dom utanför Bojorten dagen efter jag lämnade dom (idag alltså). De skulle sen vidare mot Hammarö och följde inte med eftersom jag skulle hämta barnen sen. Gick till Thai med Kim istället och åkte och hälsade på Linda sen.

Summering: Jag har haft det helt underbart! Man ska våga prova på saker. Jag har haft så roligt och fått umgås med en massa underbara människor. Jag kommer att sakna varenda en av dom. Vi ska ses på redovisningen i Oktober sen. Får ni chansen så läs kursen ni med! Men det är såklart skönt att vara hemma med. Man har ett förbannat bra liv får man säga!