Känslan, Lichia och pucklas

Jag skrev ju om hur kravlöst det är att vara mammaledig förut. Men det innebär inte att det är kravlöst att vara förälder. Jag gör mitt bästa för att det ska bli så bra som möjligt för mina barn. Felix är stor nu och eftersom han går i skolan så är det extra viktigt att jag gör mitt jobb som mamma. Idag när vi satt och åt middag tillsammans så frågade Felix om han skulle berätta den tråkiga nyheten. Det visade sig vara att han blivit retad på bussen till skolan. Han var ju utklädd till påskgubbe och hade hatt, skägg och ifyllda ögonbryn. En kille och en tjej hade suttit och sagt att han var ful och skrattat. Och vad det gjorde ont i mammahjärtat då. Började nästan gråta. Jag peppade honom och sa att han inte skulle bry dig om dom och att han såg annorlunda ut eftersom han var utklädd. Det här var ju inget allvarligt men ändå fan vad ont det gör. Barn är elaka mot varandra stundtals och det är vårat jobb som vuxna och lärare att se till att detta inte förekommer. Det är så hemskt med barn och ungdomar som blir mobbade och retade, vilket helvete de måste gå igenom bara för att andra människor är elaka. Ta bara exmplet med den här unga kvinnan i Bjästa där t.om de vuxna i samhället vände henne ryggen och drog upp argument som var påhittade av femtonåringar. Vad blir det?? Vill här med passa på att ge en eloge till min väninna Anneli som startat en förening för mobbade och deras anhöriga. Jättebra initiativ av henne! Behövs fler eldsjälar i den här frågan.

Från en sak till en annan. Alice skulle slänga ut lilla gubben genom kattluckan förut och jag hör hur hon pysslar och öppnar och stänger luckan ett tag. Sen kommer hon och säger "Titta mamma". Då håller ungen en stor råtta runt halsen och är väldigt nöjd med sitt fynd. Jag satt med Lukas i knät och fick mer eller mindre panik och gormade på Kim. Han fick henne att släppa råttan och sen ilade de in till badrummet för att sanera flickan. Vidrigt!

Lukas har blivit en riktigt gosig bebis som ler, jollrar och är nöjd. Han börjar bli en tjockis nu, ansiktet blir mer och mer format som en boll. Så blir det när mamma matar med grädde. Han somnar i sin säng av sig självt efter att ha ätit en stund. När han ligger i sin säng är han tyst som en mus, han tycker om att vara där och verkar fatta att anledningen till att han ligger där är för att somna sött. Mamma är mer än nöjd.

Kommentarer
Postat av: Anneli

Tack vännen för de fina orden! Det behövs en förening för de mobbade! det är ett stort mörkertal!!



Skönt att höra att allt går bra med Lukas och övriga familjen, tråkigt att Felix ska behöva bli retad....synd att inte jag kör skolbussen....kanske tur föresten! Ujj vad jag skulle ha gormat!



Ha en riktigt glad och skön påsk med familjen nu!



Kram

2010-04-02 @ 21:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0