Fredagsgnäll

Fredag! Det ska det njutas av antar jag. Men med risk för att låta negativ så började dagen inte speciellt bra. Lukas vaknade alldeles för tidigt. Brukar funka att ge honom nappen och lägga ner honom igen men idag började han tokgråta. Så jag tog med honom till våran säng. Han skulle inte ligga där så jag satte på tv:n men det dög inte heller. Han skulle ut i huset, men där var det mörkt. Sen gick han in till Alice och väckte henne genom att klättra upp på hennes rygg. Sen när Kim skulle göra sina frukostmackor så såg han att det var mögel på dem. De gick ut idag. Bara en sån sak! Hade en liter fil och en mjölk så barnen fick frukost som tur var. Jag ogillar när det är tomt på mat. Får väl pallra oss ner till affären sen.

Igår var det jobb. Jag ska inte klaga men jag kan säga att jag får jobba hårt. Igår hann jag inte ens med att ta min rast. Och jag var ensam med barnen mer eller mindre hela tiden. Kim tog med Lukas och de andra två på Lukas kontroll och spruta på bvc. Dagen innan var han med Felix i skolan där han fick samma spruta han. Jag kunde inte vara med eftersom jag jobbade båda dagarna. Sen hem och fixade mat och invänta mamma för att sen bege sig iväg på föräldramöte i Felix skola. Det bästa med dessa möten är att träffa de andra föräldrarna som jag tycker väldigt mycket om. Jag tycker om lärarna med men är lite orolig för att det är lite för låg nivå på vissa saker. De borde kräva mer av Felix och hans klasskamrater. Läxorna han fått hem sista tiden har varit väldigt lätta måste jag säga. Felix lärde sig skriva och läsa när han var 4,5 så det är för lätt för honom och många med honom tror jag. Märker att han tappat intresset. Han utmanas inte. Sen hade läraren skrivit flytig som en myra på tavlan. Känns ju sisådär. Det var inte bara jag som tänkt så här. Vi får väl se om det blir bättre framöver.

Tillbaka till bvc. Lukas är en riktigt stor kille kan jag talá om. 90 cm lång och 16 kilo haha. Felix och Alice var 86 och vägde runt 13 kg i samma ålder. Felix vägde 18-19 när han var 4 år, så stor är han. De andra var också stora. Men han följer sina kurvor bra. Man han är väldigt matglad så jag får ju se till att det inte blir för mycket ibland. Men vi är fortfarande återhållsamma med gottis och fika så det blir nog bra. Men han börjar trotsa lite, redan. Han har alltid varit världens gladaste och lättaste. Men nu surar han bortemellan och sjunker ihop på golvet när han inte får som han vill. Och protesterar en del och ska inte ha mat. Nej säger han och skjuter ifrån sig tallriken. Han har kommit på att han är en egen individ och att han oxå kan bestämma här i livet. Han kan sura och protestera en hel del bortemellan. Tidig trots, yes! Men det utvecklar honom så bring it on!

Annars glädjer jag mig åt små ting. Såna saker som att mina favoritserier är tillbaka. Greys, Desperate, sneckern och vi har ett avsnitt Dexter hemma, underbart! Och underbara vänner som ställer upp. Igår åkte jag upp till Linda och hängde där ett par timmar sen var hon snäll nog att skjutsa mig till jobbet. Linda är fantastisk! Det är hon verkligen. Alla mina andra vänner med såklart.

Var på årsmöte i tisdag också. Den enda reflektionen jag tog med mig därifrån är att jag tycker att folk klagar över småsaker. Vi skulle ställa in Klockargårdsdagen för det var för mycket jobb med och oj oj vad mycket det är i maj. Jag förstår inte sånt, kommer aldrig göra. Vad är det som är så jobbigt med att baka en sockerkaka i maj? Utan uppoffringar får barnen inget så är det ju. En gång fick jag baka fyra sockerkakor till ett liknande event för skolan. Grät jag för det? Skulle inte tro det. Folk offrar sig för lite nu för tiden. Ledsamt tycker jag.

Nu har jag nog reflekterat klart för denna gången. Nu ska jag hänga med mina två små. De bygger en koja i Lukas rum, dessvärre blir de osams titt som tätt med.




Kommentarer
Postat av: Ida

Här hemma har vi en stor tös oxå!

På hennes 18 månaderskoll (som blev lite sen, först när hon var nästan 19 månader) så var hon 89 cm lång och vägde 14,1 kilo.

Samma vikt och 3 cm kortare än mig när jag var 2 ÅR! :) Galet!

Nu närmar hon sig 15 kilo. En bastant liten matglad dam minst sagt!



Men visst var väl Lukas väldans lång han med när han kom till världen? Tove var ju 55 cm lång och vägde 4545 G.



Kram och trevlig helg till hela familjen! :)

2011-10-07 @ 14:39:11
URL: http://wiberg.blogg.se/
Postat av: Maria

Ja Tove och Lukas är i samma kaliber. Och har varit från födseln. Det är bra att de gillar mat, det är härligt! Lukas är oxå mkt förtjust i mat.



Jo de sa att han var 58 cm lång men jag skulle tro han var 55-56. Är allt bra med er?

2011-10-07 @ 20:08:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0