Helg, mys, val och shopping

Åh nu har jag så mycket att avhandla här så jag inte vet i vilken ände jag ska börja. Får ta det från början. I fredags bjöd jag hem mamma på middag, sen blev det fredagsmys med Toy story 2. Igår var vi först hemma och segade på förmiddagen. Min man höll på att få damp, men man måste faktiskt ta det lugnt ibland. Han tyckte typ så här: ska jag sitta på röven och bara vänta på att få jobba igen. Tog oss iväg till fotbollsturneringen sen. Barnen fikade och vi kollade på alla stackare som sprang och ramlade runt i vattnet. Det var rena poolspelet på planen. På kvällen såg vi på New moon. Somnade på slutet, samma sak hände i förra filmen med (otippat va?) så jag ska se om litegrann någon dag när jag får tid. På kvällen kom farfar och farbror (barnens alltså) hit med pizza. Kim ringde och beordrade det och snälla som dem är så blev det så.

Idag drog vi iväg till Karlstad för att shoppa. Åkte och köpte en massa skor, sex par blev det allt som allt. Gotta love Skopunkten! Sen vidare till Ikea där vi käkade. Det är ju så suveränt på Ikea. Kan ju köpa mat till Lukas med och använda deras micro, bestick, tallrik och hakklapp. Köpte två sängbord till våran säng och en massa lådor till barnens leksaker och annat smått och gott. När vi kom hem så hoppade tre ur bilen och två åkte tillbaka för att gå på simskola.

Innan vi stack iväg och handlade så gick vi in i vallokalen och röstade. Jag är mycket nöjd med mina val, personröstade till både landsting, kommun och riksdag. Ska bli spännade att följa valet nu. Vill inflika några rader om SD. Jag tycker att det är sorgligt att alla gnäller på dem och bråkar och nekar dem att vara överallt. Sverige ska ju vara en demokrati! Sen är de inte bara rasister som alla tror. De vill ändra på Sveriges invandringspolitik och det vill jag med. Det är inte bra som det är nu! Kolla bara på Kortedala där brorsan bodde förut. De trycker in alla i ett och samma bostadsområde och sätter dem på bidrag utan någon direkt framtid. Skit är vad det blir! Statistiken talar sitt tydliga språk. Jag är inte på något sett emot att vi tar emot invandrare. Självklart ska vi göra det!! Men det ska gå till på rätt sätt. Nu vill jag förtydliga att jag inte röstade på SD om nån nu trodde det. Jag röstade givetvis på miljöpartiet. Det enda partiet som säger nej till licensjakt på varg (eller om det behövs så ska inte jägarna jaga). Och utan miljön är vi ingenting! Jag menar mest att Sverige är en demokrati och då ska vi fanimej vara det fullt ut också. Sen att SD kammade hem 18% i valet på FB är en annan femma, det är ju rätt skrämmande. Nu väntar jag spänt på resultatet. Tror det kan bli en rysare....

Lukas har fått för sig att vakna tidigt hela helgen. Han har satt i gång redan vid fem-sex tiden. Det går mamma INTE med på. Jag kräver inga längre sovmornar, men är det helg går jag inte upp innan sju. På vardagarna pallrar jag mig upp halv sju och det tycker jag är ganska lagom. Som tur har jag fått honom att somna om mellan oss nån timme varje morgon. Mama knows the tricks!

Förut när jag satt utanför Biltema så gick jag igenom massa kvitton. Det visade sig att jag igår betalade för någon annans snus i Bäckislavas livs. 39 spänn gick kalaset på! Min nikotinberoende medmänniska kan skatta sig lycklig!

En annan sak jag vill ta upp är det här fenomenet. Mina barn och andras ungar! Jag är så trött på det. Självklart så älskar alla föräldrar sina egna barn mest i hela världen. Men fan vad det kan ställa till det när föräldrar inte förstår att även deras små juveler kan ställa till det ibland. Man måste vara medveten om att alla barn kan och man måste hela tiden föra en dialog med sina barn. Jag och Kim jobbar stenhårt med värdegrund här hemma. Och har gjort i flera år. Pränta, pränta, pränta! Prata med era barn. Fråga om skoldag och om vad som hänt, konflikter som uppstått och så. Det gör vi hela tiden. Anledningen till att jag skriver om detta är för att det är ett stort problem på Felix skola. Det är ett barn där som styr och ställer med alla andra barn. Gör fula tecken och bråkar. Andra barn vill inte ens gå till skolan, är hemma med magont. Kan man inte ens bestämma vad man ska leka på skolan eller vem man vill leka med så är det inte lätt. Så ska inga barn behöva ha det. Vika sig för en liten minityrann liksom. Och vill inte föräldrarna samarbeta så är det inte så jäkla lätt att komma åt problemet. Det är så mycket barnen måste lära sig och vi måste hjälpa dem på vägen. Det är ju lika synd om det här barnet som styr över sina kompisar som det är om de som blir utsatta. Om några år har inte det här barnet några kompisar. Jag är inget helgon och inte mina barn heller. Felix kan göra dumma saker han med såklart och det är jag den förste att erkänna. Och alla vet ni ju hur medveten jag är om komplikationerna med Alice. Jag är inte här för att försköna. Det är ett stort jobb och ansvar att ha barn. Det ska det vara!

Nu har jag nog fått med allt. Avrundar med några bilder :)






De växer så det knakar









Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0